Brokers vergelijken
Deze vergelijking doe ik vanuit mijn eigen perspectief, dus is best wel subjectief te noemen.
Verder is de uitgangspositie dat de handelaar actief in opties handelt (minimaal 75 transacties per maand)
* Functies, performance platform – geschikt voor opties?
Tooling het platform van Interactive Brokers (IB) waar o.a. Lynx en Mexem op draaien. Betreft Trader Workstation (TWS), welke als software op een computer/laptop geïnstalleerd wordt.
– Het optiescherm is voor de optiebelegger ideaal met overzicht van de Grieken, IV%, bied/mid/laat prijzen:
Strategy Builder is voor mij een prettige tool voor opties, je kunt vele strategieën samenstellen, middels muisklikken en slepen:
Verder kan er binnen deze tool ook een prognose worden weergegeven middels ‘Profile’:
LET OP: Deze prognose is niet altijd even accuraat en moet zeker niet als ‘waarheid’ gezien worden. Zeker in geval van berekeningen met diagonal combinaties.
Saxobank – SaxoTraderGO er is ook nog SaxoTraderPRO, welke als programma is te installeren. Maar op het eerste gezicht is deze identiek aan SaxoTraderGO (moet de verschillen nog ontdekken)
Wat ik ervaren heb met de PRO versie, is dat je middels modules toevoegen meerdere schermen beschikbaar kunt krijgen.
Aangezien ik dit platform nog niet zolang gebruik, mis ik mogelijk nog functionaliteit en is mijn beoordeling hierop gebaseerd.
Op zich geen onaardig platform. De koersen van aandelen staan al in het scherm en als je op het aandeel op index klikt, krijg je de keuze voor opties in beeld. Of dat je de grafiek wil zien.
* Transactiekosten + andere kosten
Lynx:
Nederlandse Index opties (AEX) €0,99 per transactie, Nederlandse aandelen opties €1,36
Amerikaanse opties $1,50 per transactie
Kosten Koersabonnementen, variabel: welke markt en instrument volg je?
In mijn geval volg ik de AEX + aandelen en optie koersen en betaal zo’n 12 euro per maand
Service fee: geen
Mexem:
Nederlandse Index opties (AEX) €1,31 per transactie, Nederlandse aandelen opties €0,79
Amerikaanse opties $2,40 per transactie
Koersabonnementen zijn identiek als bij Lynx, aangezien kosten door Interactive Brokers worden berekend.
Service fee: geen
Saxobank:
(Actieve handelaar – Black pakket)
Nederlandse Index + aandelen opties (AEX) €0,75 per transactie, Nederlandse opties €1,36
Amerikaanse opties $0,75 per transactie
Koersabonnementen voor de markt waarin ik handel (Nederlandse aandelen/opties) zijn deze voor mij kosteloos.
Service fee: afhankelijk van pakket. Ik heb Black dus zou dit 25 EUR vast + 0,015% van de portefeuillewaarde zijn.
* Geen fee bij meer dan 75 betaalde transacties of 500 EUR aan transactiekosten per maand.
* Margin vereisten
Lynx en Mexem:
Voor kortlopende opties vind ik de margin op de opties acceptabel.
Echter voor de langlopende optieseries zijn de margin vereisten, die door Interactive Brokers wordt opgelegd, m.i. buiten proportioneel;
Stel ik koop een AEX Call 800 Dec’26, ‘kost’ me dat zo’n 10.000 aan margin
Saxobank:
Hierin valt me de vereiste margin voor lange termijn opties mee. Diezelfde AEX Call 800 Dec’26, ‘kost’ me bij Saxo zo’n 1000 aan margin
Echter is Saxo voor de kortlopende opties weer ‘strenger’, zeker richting expiratie loopt de marginvereisten op. Heb dit zelf nog niet ervaren.
* Gebruiksvriendelijkheid
Lynx en Mexem:
Dit is natuurlijk persoonlijk. Bij het eerste gebruik van IB kan dit complex en onwerkbaar overkomen. Je moet je eigen scherm indeling ‘vinden’. Het kan wat tijd kosten voordat je een werkbaar platform hebt om goed met opties te gaan werken.
– Omdat sinds vorig jaar Lynx een extra ‘terugmeldscherm’ bij het wijzigen van een openstaande order. Dit is m.i. overbodig, aangezien de bevestiging al is gegeven bij het innemen van deze positie. Volgens Lynx is deze restrictie toegevoegd door de toezichthouder.
Mexem heeft deze hinderlijke pop-up niet, komt doordat zij geen ‘last’ van de Nederlandse toezichthouder hebben, omdat hun hoofdkantoor in Cyprus is gevestigd.
* Verkrijgen van overzicht portefeuille, transacties, historie
Lynx en Mexem:
Persoonlijk vind ik het portefeuille overzicht binnen het platform TWS niet geweldig. Wel kun je de stand van zaken zien van het resultaat van de posities.
Verder zie je de posities die je als combinatie hebt ingenomen, als dezelfde combinatie in het overzicht. Totdat je posities gaat wijzigen/toevoegen/sluiten en dit betreft opties die in die combi’s zitten, kan deze combi worden ‘gebroken’ of omgevormd worden tot een andere combi. Waardoor je uiteindelijk geen goed overzicht meer hebt.
à DUS: administreren in excelsheet.
De meest recente transacties – van de laatste 7 dagen – zijn binnen het platform terug te vinden. Wil je oudere transacties en verwerking van (transactie)kosten zien, moet je inloggen op portal ‘Account management’. Om vervolgens een report te draaien. Deze is best uitgebreid en kost mij dan nog wel wat moeite de historie van transacties te vinden. Vind ik niet gebruikersvriendelijk.
Saxobank:
Ook dit overzicht houdt niet over. Combinatie orders worden niet weergegeven, dus ook hier in goed administreren een must.
* Geld overmaken, terugboeken
Lynx en Mexem:
Naar de beleggersrekening storten gaat middels bankoverschrijving. Tegenwoordig staat het dezelfde dag op deze rekening.
Het terugstorten gaat een beetje omslachtig. Je moet hiervoor inloggen op de portal ‘Account Management’ en daarbinnen kun je een zgn ‘Withdrawal’ doen. Voordat dit op de eigen rekening komt, gaat er minimaal een dag voorbij. Verder zijn er kosten aan het terugboeken gebonden, als er meer dan 1 keer per maand voor geboekt. Dus kosteloos wanneer je het bij 1 keer per maand houdt.
Saxobank:
Dit gaat vrij gemakkelijk. Je kunt ‘gewoon’ middels Ideal een storting doen en staat dan direct op de beleggersrekening.
Ook terugstorten kan (kosteloos) via hetzelfde scherm binnen Saxobank. Hoe snel het is bijgeschreven op eigen rekening, heb ik nog niet ervaren.
* Garantie; depositogarantiestelsel? Cash, portefeuille?
Lynx en Mexem:
De maximale vergoeding op grond van het Nederlandse beleggerscompensatiestelsel is EUR 20.000 per cliënt.
Quote Lynx:
“Dit gaat over het Ierse ‘Investor Compensation Scheme’, zie ook https://www.investorcompensation.ie/. De daadwerkelijke afhandeling van dergelijke cases ligt bij die partij, dus ik zou u aanraden om voor specifieke vragen hun te raadplegen. Kortweg komt het er op neer dat er 90% van de verliezen per belegger wordt gecompenseerd, tot een maximum van €20.000:
“The ICCL will pay you compensation for 90% of the amount you have lost. However, the most that we can pay each investor is €20,000. It will be the Administrator who will assess how much you have lost and calculate how much compensation you will receive.
Het Beleggerscompensatiestelsel heeft betrekking tot de gehele portefeuille, dus gelden en financiële instrumenten. Omdat het een effectenrekening betreft is er geen sprake van het depositogarantiestelsel. Die garantie wordt louter toegepast op een betaal- en spaarrekening. Omdat de aangehouden cash in de effectenrekening onder de effectenrekening valt, wordt het Beleggerscompensatiestelsel toegepast. ”
Saxobank:
Hier wordt het depositogarantiestelsel gehanteerd met een bescherming van 100 000 EUR per rekeninghouder per bank. Quote Saxobank:
“Het depositogarantie stelsel stelt de overheid garant voor maximaal 100.000 euro van uw cash bij ons.
De ingenomen posities vallen daar niet onder. Echter, plaatst Saxo deze in een soort opslag holding.
Hierdoor mocht de situatie ooit voorkomen dat saxo failliet, hebben de posities daar geen effect op.”